Koncert
Johann Sebastian Bach: Pasijon po Janezu, BWV 245
17. 3. 2024, ob 19.30
Cankarjev dom, Gallusova dvorana
Mojca Bitenc Križaj, sopran
Barbara Kozelj, mezzosopran
Aco Biščević, tenor
David Jagodic, tenor
Domen Križaj, bariton
Marcos Fink, basbariton
Mešani pevski zbor in baročni orkester Glasbene matice Ljubljana
Koncertni mojster Gianpiero Zanocco
Dirigent Sebastjan Vrhovnik
Pasijon po Janezu je svetopisemsko poročilo o Kristusovem mučeništvu in smrti, ki je skozi stoletja doživelo številne literarne, likovne, gledališke in glasbene interpretacije. Ena takih je tudi veličastni oratorij Johanna Sebastiana Bacha, ki ga imamo za eno največjih mojstrovin baročne sakralne glasbe. Bach je svoj Janezov pasijon ustvaril leta 1724, v začetku dolgega in plodovitega službovanja v vlogi kantorja cerkve sv. Tomaža v Leipzigu. Delo je spreminjal do konca življenja, kar daje slutiti nek poseben ustvarjalni nemir. Bach, ki velja za skoraj neprekosljivega glasbenega teologa, čigar glasba posega v duhovno resničnost presežnega, je delo oblikoval kot kombinacijo uglasbitev svetopisemskih tekstov, pretežno iz Evangelija po Janezu, in pasijonske poezije različnih avtorjev. Povezal jih je v recitative, arije in zbore. Izbranim vsebinam je nadel izjemno privlačno in ekspresivno glasbeno podobo, ki jo bodo z nedvomno vrhunsko izvedbo oživeli nekateri izmed najboljših slovenskih pevcev ob dveh zasedbah Glasbene matice ter pod vodstvom odličnega dirigenta Sebastjana Vrhovnika.
Produkcija: Glasbena matica Ljubljana in Cankarjev dom
Cena vstopnice: 18, 15, 12 EUR
Cena vstopnice za mlajše od 25 let: 15, 12, 10 EUR
Prodaja vstopnic:
Informacijsko središče Cankarjevega doma, Prešernova cesta 10, 1000 Ljubljana
T: (01) 24 17 299, 24 17 300, E: vstopnice@cd-cc.si
Medijski sponzor:
Predstavitev umetnikov
SEBASTJAN VRHOVNIK se je po končani Srednji glasbeni in baletni šoli (splošna teoretska smer, 1997; petje, 2003) leta 2004 vpisal na Akademijo za glasbo Univerze v Ljubljani, smer glasbena pedagogika. Z odliko je diplomiral pod mentorstvom Marka Vatovca, magistrski študij pa prav tako z odliko opravil na Visoki šoli za glasbeno in upodabljajočo umetnost v Gradcu v razredu Johannesa Prinza. Kot izredni profesor za zborovsko dirigiranje je zaposlen na Akademiji za glasbo Univerze v Ljubljani, ob tem vodi različne zborovodske delavnice doma in v tujini ter nastopa kot član strokovnih žirij na slovenskih in mednarodnih revijah ter tekmovanjih. Trenutno deluje kot dirigent Komornega pevskega zbora Akademije za glasbo Univerze v Ljubljani in Mešanega zbora Glasbene matice Ljubljana. V preteklosti je sodeloval s Komornim zborom RTV Slovenija, zborom mariborske Opere, žensko vokalno skupino ČarniCe, Slovenskim otroškim zborom, Zborom Slovenske filharmonije in Komornim zborom DEKOR. Vodil je Mešani pevski zbor Cantemus iz Kamnika, Vokalno skupino Ecce, Učiteljski pevski zbor Slovenije Emil Adamič, APZ Tone Tomšič Univerze v Ljubljani in Mešani pevski zbor Obala Koper. S slednjimi je posnel več zgoščenk ter osvojil številna prva mesta in posebna priznanja na različnih državnih in mednarodnih tekmovanjih. Njegovo koncertno delovanje z zbori odlikujeta odlično poznavanje vokala in izrazita muzikalnost, njegove interpretacije pa posebna mehkoba in zlitost zborovskega zvoka.
MOJCA BITENC KRIŽAJ je z diplomo summa cum laude končala magistrski študij petja na Akademiji za glasbo Univerze v Ljubljani v razredu Barbare Jernejčič Fürst in podiplomski študij petja na zagrebški akademiji za glasbo pri Vlatki Oršanić. Na Medicinski fakulteti Univerze v Ljubljani je poleg tega končala študij medicine. Dodatno se je izpopolnjevala na seminarjih pri Heleni Lazarski, Vlatki Oršanić, KS Brigitte Fassbaender in kot štipendistka isaOperaVienna pri KS Eddi Moser na Dunaju. Kot solistka je sodelovala z različnimi orkestri in zbori (Dunajski simfoniki, Zbor in Orkester Slovenske filharmonije, Simfonični orkester RTV Slovenija, Orkester Budimpeške opere, Orkester Krakovske opere …). Prejela je študentsko Prešernovo nagrado Akademije za glasbo v Ljubljani in več nagrad na mednarodnih pevskih tekmovanjih (Osijek, Reka, Nowy Sacz, Salzburg, Deutschlandsberg). V slovenskih opernih gledališčih se je predstavila z vlogami Papagene in Pamine (Mozart, Čarobna piščal), Evridike (Gluck, Orfej in Evridika), Liu (Puccini, Turandot), Ksenije (Parma, Ksenija), Donne Anne (Mozart, Don Giovanni), Antonie (Offenbach, Hoffmannove pripovedke), Violette Valery (Verdi, La Traviata), Marinke (Smetana, Prodana nevesta), Tatjane (Čajkovski, Jevgenij Onjegin) idr. Med drugim je nastopila tudi na poletnem festivalu Zomeropera v Alden Biesnu (Belgija) ter na poletnem festivalu v Bregenzu (Avstrija) v vlogah grofice Almaviva v Mozartovi Figarovi svatbi in vlogi Micaële v Bizetevi Carmen.
BARBARA KOZELJ je študirala na Akademiji za glasbo v Ljubljani, pozneje pa na Kraljevem konservatoriju v Haagu. Izobraževala se je pri Sasji Hunnego, Meinardu Kraaku, Ann Murray, Gracieli Araya in Anne Sophie von Otter. Po debiju s Kraljevim orkestrom Concertgebouw leta 2013 se je njena uspešna pot začela strmo vzpenjati. Leto pozneje je prvič nastopila v Carnegiejevi dvorani v Pasijonu po Mateju pod taktirko dirigenta Ivána Fischerja. Leta 2015 je debitirala kot Penelopa v Monteverdijevi Odisejevi vrnitvi v domovino na Festivalu Enescu v Bukarešti in v londonski dvorani Barbican z Akademijo za staro glasbo. Kozelj redno nastopa z Ivánom Fischerjem in njegovim Budimpeškim festivalskim orkestrom. Nastopila je na festivalu BBC Proms v Mozartovem Rekviemu in se orkestru pridružila na evropski turneji (Budimpešta, Amsterdam, London, Brugge, Baden Baden, San Sebastian). Na ameriški turneji so posneli tudi zgoščenko uprizoritve Mendelssohnovega Sna kresne noči. Kozelj se je odlikovala v vodilnih opernih vlogah: Ruggiera, Čira, Galateja in Junona (Händel), Orfej (Gluck), Donna Elvira in Dorabella (Mozart), Lukrecija (Britten), Flosshilda (Wagner) in Neris (Cherubini) v opernih hišah v Essnu, Bonnu in Amsterdamu. Zadnja leta je sodelovala z dirigenti, kot so Jaap van Zweden, Genadij Roždestvenski, Neeme Järvi, Kenneth Montgomery, Paul McCreesh, Stefan Soltesz, Jan-Willem de Vriend, Antony Hermus, Otto Tausk, Uroš Lajovic, Per-Otto Johansson. Pela je z Orkestrom dobe razsvetljenstva, z Gabrieli Consort and Players, Barcelonskim simfoničnim orkestrom, Essenskimi filharmoniki, Orkestrom sv. Luka, Orkestrom Slovenske filharmonije in več nizozemskimi orkestri. Na recitalih samospevov nastopa s pianisti, kot so Phyllis Ferwerda, Richard Egarr in Julius Drake. Z ansamblom Ebony je za založbo Channel Classics posnela zgoščenko Okoli Prage.
ACO BIŠĆEVIĆ je po študiju petja in čembala na salzburškem Mozarteumu debitiral v milanski Scali, kjer je nastopil v Zimmermanovih Soldatih pod vodstvom Inga Metzmacherja. Bil je tudi udeleženec programa Young Singers Project v okviru slovitega festivala Salzburger Festspiele. Med drugim je gostoval v Komični operi v Berlinu, v Deželnem gledališču v Innsbrucku, na Gluckovih slavnostnih igrah v Bayreuthu, Kraljevem kolidžu v Londonu, na festivalih Styriarte v Gradcu, Valle d’Itria Martina Franca, Glasbeni maj v Firencah, Trame Sonore Mantua. Nastopil je pod vodstvom dirigentov, kot so Michael Hofstetter, Theodor Guschelbauer, Jordi Savall, Reinhard Goebel, Vittorio Ghielmi, Ingo Metzmacher, Federico Maria Sardelli, Václav Luks in Michael Curney. Bišćević je s svojim glasom haute-contre iskan koncertni pevec. Nastopa po vsej Evropi, še posebej kot Evangelist v Bachovih delih. Njegovo umetniško delo se dodobra osredinja tudi na samospev, pri čemer samega sebe spremlja na modernih in historičnih glasbilih, s čimer je eden redkih, ki tako oživljajo historično prakso.
DAVID JAGODIC je solopevsko izobraževanje začel pri Barbari Nagode, študij pa nadaljeval leta 2011 na Univerzi za glasbo in upodabljajoče umetnosti na Dunaju v razredu Claudie Visca, kjer je leta 2015 z odliko diplomiral, 2018 pa magistriral iz samospeva in oratorija v razredu Roberta Holla. Izpopolnjeval se je pri Florianu Boeschu, Piotru Beczali, Irini Gavrilovici in Michaelu Schadeju. Že leta 2012 je debitiral z vlogo Alfonsa (Schubert, Die Freunde von Salamanka) na poletnem festivalu v Neuzellu v Nemčiji. V opernih gledališčih po Evropi, Aziji in Ameriki so nato sledile različne vloge: Tamino (Mozart, Čarobna piščal), Don Jose (Bizet, Carmen), Kralj (Čajkovski, Devica Orleanska), Faust (Gounod, Faust), Lenski (Čajkovski, Jevgenij Onjegin), Fenton (Verdi, Falstaff), Alfred (Strauss, Netopir), Don Ottavio (Mozart, Don Giovanni), Ferrando (Mozart, Così fan tutte), Simon (Millocker, Der Bettelstudent), Čarovnica (Humperdinck, Janko in Metka), Wüsterich (Von Einem, Tulifant) idr. Jagodic je v tujini uveljavljen tudi kot koncertni pevec. Leta 2017 je debitiral v dvoranah Glasbenega združenja in Koncertne hiše na Dunaju ter na festivalu Schubertiada v Schwarzenbergu. Na koncertih samospevov je nastopil s pianisti, kot so Helmut Deutsch, András Schiff in Stephan Matthias Lademann. Interpretiral je vloge Evangelista (Bach, Janezov pasijon), Obadija (Mendelssohn, Elija), Uriela (Haydn, Stvarjenje), Samsona (Händel, Samson), pel je v Bachovem Magnificatu in Božičnem oratoriju, v Mozartovem in Verdijevem Rekviemu, v Mendelssohnovi Drugi simfoniji, Brucknerjevem Te Deum itd. Med študijem je prejel več nagrad na mednarodnih tekmovanjih ter bil štipendist Ministrstva za kulturo Republike Slovenije in SIAA Foundation iz Lihtenštajna. Od leta 2018 je član Slovenskega okteta.
DOMEN KRIŽAJ je član ansambla Opere v Frankfurtu, kjer v tej sezoni nastopa kot Rodrigo v Verdijevem Don Carlosu, Grof v Mozartovi Figarovi svatbi, Wolfram von Eschenbach v Wagnerjevem Tannhäuserju in Papageno v Mozartovi Čarobni piščali. Z ansamblom Balthasar Neumann gostuje po vsej Evropi, med drugim v Brahmsovem Nemškem rekviemu. Preden se je pridružil frankfurtski Operi, je bil član gledališča v Baslu, kjer je nastopil kot Marcello v La bohème, Ned Keene v Petru Grimsu in Pavel v Nonovi Al gran sole carico d’amore. Med drugimi vlogami so v njegovem repertoarju Sharpless v Madama Butterfly, Kaiser Overall v Ulmannovi operi Der Kaiser von Atlantis, Cold Genie in Grimbald v Purcellovi operi Kralj Arthur in Doctor v Debussyjevi operi Pelej in Melisanda, Baron Douphol v Traviati, Orestov skrbnik v Elektri, Sam v Bernsteinovi operi Trouble in Tahiti in Albert v operi Dai Fujikura Goldkäfer. V Frankfurtu je nastopil kot Albert v Wertherju, Lescaut v Manon Lescaut, Konzul Sharpless v Madama Butterfly, Don Alfonso v Cosi fan tutte, Heerufer des Königs v Lohengrinu, Grof v Capricciu, v naslovni vlogi Jevgenij Onjegin, kot Papageno in Car v Der Zar lässt sich fotografieren. Na festivalu Zomeropera Alden Biesen v Belgiji je pel naslovno vlogo Jevgenija Onjegina, v Hrvaškem narodnem gledališču na Reki pa Alberta v Wertherju. Sezona 2020/21 je pomenila začetek odličnega sodelovanja s Tiroler Festspiele, kjer je upodobil Davida v L’Amico Fritz in imel številne koncerte. V sezoni 2022/23 je med drugim nastopil v Gledališču Baden Baden kot Alfio v Cavallerii Rusticani in debitiral kot Rodrigo v Don Carlosu v SNG Maribor. Kot koncertni pevec je sodeloval z orkestri, kot so Dunajski filharmoniki, Camerata Salzburg, ORF Orchester, SWR Symphonieorchester. Domen Križaj je leta 2017 magistriral na Akademiji za glasbo v Ljubljani, kjer je študiral pri Matjažu Robavsu, potem ko je na isti univerzi končal tudi študij medicine. Na državnih in mednarodnih tekmovanjih je prejel številna najvišja priznanja.
MARCOS FINK, rojen slovenskim staršem v Buenos Airesu (Argentina), je glas šolal pri profesorjih Ivanu Ivanovu in Victorju Srugu, pozneje pa se je izpopolnjeval pri raznih evropskih mojstrih (Schöne, Huttenlocker, Baldin, Werba, Harper, Sutherland). Leta 1990 je debitiral v Salzburgu. Nastopal je v operah, na koncertih in recitalih samospevov po vsem svetu (Paris, Bordeaux, Frankfurt, Barcelona, Dunaj, Ženeva, Tokio, Osaka, Ljubljana, Milano, Buenos Aires, Berlin, Houston idr.), pod taktirko uglednih dirigentov (Corboz, Graf, Hager, Lombard, Bičkov, Horvat, Steinberg, Nanut, Shambadal, Jacobs, Lajovic idr.) in z odličnimi orkestri (Orkester Romanske Švice, Nacionalni orkester iz Pariza, Filharmonični orkester iz Strasbourga, Komorni orkester iz Lozane, Orkester Slovenske filharmonije, Simfonični orkester RTV Slovenija, Concerto Köln, Dunajski Simfoniki, Münchenski Filharmoniki, Freiburški Baročni orkester, Akademija za staro glasbo Berlin idr.). Sodeloval je pri snemanju številnih zgoščenk z deli Puccinija, Haydna, Bacha, Mozarta, Martina, Rossinija, Fauréja, Marxsena, Händla, Schumanna, Schuberta idr. Za posnetek Schubertovega cikla Die Winterreise (Zimsko popotovanje) je leta 1998 v Parizu prejel nagrado zlati Orfej. Zgoščenka Die Zauberflöte (Čarobna piščal) je dobila glasbeno nagrado BBC, zgoščenki Canciones argentinas in Agrippina pa sta bili nominirali za nagrado grammy. Je dvakratni prejemnik nagrade Prešernovega sklada: v letu 1999 je nagrado prejel za komorne dosežke, še posebej za izvedbo pesemskega cikla Schwanengesang (Labodji spev) Franza Schuberta, 2013 pa skupaj s sestro Bernardo za zgoščenko Slovenija!.
MEŠANI PEVSKI ZBOR GLASBENE MATICE LJUBLJANA nadaljuje bogato tradicijo prejšnjih generacij z izvajanjem vokalno-inštrumentalnih skladb slovenskih in tujih skladateljev. Pevce druži ambicija po poglobljenem študiju, poustvarjanju na visoki umetniški ravni in sodelovanju z uveljavljenimi profesionalnimi glasbeniki. Od leta 2017 zbor deluje pod umetniškim vodstvom dirigenta Sebastjana Vrhovnika ter je nastopil v Mozartovem in Verdijevim Rekviemu, Schubertovi Maši št. 5 v As-duru, Debussyjevih Treh nokturnih, Mahlerjevi Drugi in Tretji simfoniji, Brucknerjevi hvalnici Te Deum, Händlovi odi Aleksandrovo slavje, v Orffovi kantati Carmina burana in na baročnih koncertih Dixit Dominus (A. Vivaldi, A. Scarlatti, D. Scarlatti) in B.A.C.H. (J. S. Bach, J. M. Bach, J. L. Bach). Zbor je sodeloval pri prvi koncertni izvedbi opere Antigona Tomaža Sveteta, krstno je izvedel Kantato senc Žige Staniča, kantato Sanje leta Nane Forte in Magnificat Tilna Slakana. Ansambel sodeluje s Simfoničnim orkestrom RTV Slovenija, Orkestrom in Zborom Slovenske filharmonije, vokalnimi in inštrumentalnimi ansambli Akademije za glasbo v Ljubljani, italijanskim baročnim Ansamblom Cordia ter Baročnim ansamblom Ljubljana. Predstavil se je v okviru abonmajev Slovenske filharmonije, programa Festivala Ljubljana, cikla Kromatika Simfonikov RTV Slovenija, abonmaja Iz(z)vrstni Cankarjevega doma, abonmaja Kulturnega doma Nova Gorica, Zavoda CELEIA, festivala Slovenski glasbeni dnevi ter nastopil pod dirigentsko palico mednarodno uveljavljenih umetnikov: Sebastjana Vrhovnika, Rossena Milanova, Jamesa Tuggleja, Philippa von Steinaeckerja, Yana Pascala Tortelierja, Roberta Abbada, Simona Krečiča, Simona Dvoršaka, Rahele Durič Barić in Kakija Solomnišvilija. Poleg rednih gostovanj v programih osrednjih slovenskih glasbenih institucij zbor prireja tudi samostojne vokalno-inštrumentalne in a cappella koncerte z mednarodno uveljavljenimi solisti in najbolj obetavnimi mladimi slovenskimi glasbeniki. Zbor je snemal za program RTV Slovenija, v koprodukciji z ZKP RTV Slovenija pa je Glasbena matica izdala video in glasbeno zgoščenko s posnetkoma dveh koncertov.