Seminar
Z glasbo v pravljični svet in nazaj
Rok za prijave: 3. 10. 2019
Število ur: 13 pedagoških ur
Ciljna skupina: Vzgojitelji, pevski pedagogi, učitelji glasbe, razredni učitelji, zborovodje, specialni pedagogi, mentorji kulturno-umetnostne vzgoje
Vodja seminarja: Matej Bonin, skladatelj
Gostje delavnic:
Tadeja Vulc, skladateljica in dirigentka
Albinca Pesek, profesorica glasbe
Eva Hribernik, operna režiserka in glasbena terapevtka
Tanja Rupnik, akademska glasbenica, solopevka
Branimir Rezić, akademski glasbenik
Sara Smrekar, študentka glasbene pedagogike
Demonstracijski sestavi:
Skupina otrok iz Angelinega vrtca v Ljubljani
Otroški pevski zbor Glasbene matice Ljubljana
Zborovodkinja Tatjana Dolenc Marinšek
Mešani mladinski pevski zbor Veter
Zborovodkinja Tereza Podlogar
Posamezni člani Društva študentov invalidov Slovenije
Posamezni člani Društva distrofikov Slovenije
Mentor Branimir Rezić
Posamezni učenci Pevske šole Glasbene matice Ljubljana
Pevska pedagoginja Tanja Rupnik
Skupina gibalno oviranih oseb z mentorjem Branimirjem Rezićem
Obveznosti: Udeleženci prisostvujejo predavanjem in aktivno sodelujejo v delavnicah
Vsebine:
Tema seminarja bo ustvarjalnost, zato bosta njegovo vsebinsko jedro oblikovala skladatelja Matej Bonin in Tadeja Vulc, ki s svojo poetiko neposredno nagovarjata otroke različnih starosti in zanimanj ter jih popeljeta v prostrani svet glasbene domišljije.
Druga tema seminarja, ki prav tako širi meje ustvarjalnosti, bo posvečena terapevtskim vidikom glasbe, pristopom in delu z najmlajšimi otroki in tudi z gibalno oviranimi osebami. Vsi vabljeni predavatelji so v svoj program poleg predstavitve teorije vključili praktično delo in vaje. Kot demonstracijsko telo bodo sodelovali člani Otroškega pevskega zbora Glasbene matice Ljubljana in Pevske pripravnice ter skupina otrok iz Angelinega vrtca v Ljubljani.
Kot pove že sam naslov Z glasbo v pravljični svet in nazaj je seminar namenjen izobraževanju in osveščanju zainteresirane javnosti o vlogi in pomenu spodbujanja lastne ustvarjalnosti otrok. Posebna pozornost bo namenjena njihovim prvim vstopom v ustvarjanje glasbe do obdobja šolanja in osvajanja glasbenih znanj, modnega sledenja vzorcem in idolom.
»98 % otrok se rodi visoko nadarjenih. Po šolanju je takšnih le še 2 %. Otroci imajo pri dveh letih na tisoče vprašanj, pri desetih pa nobenega več.« Citat je vzet iz filma Abeceda Erwina Wagenhoferja. Večina krivde za tovrstno stanje, ki ga v nemškem dokumentarnem filmu izpostavljajo raziskovalci s področja izobraževanja ter razvojne psihologije, je pripisana tako imenovanemu linearnemu načinu poučevanja, v resničnem svetu pa so za širok spekter delovanja nujna drugačna znanja, predvsem pa je potrebna ustvarjalnost.
Pouk umetnostne vzgoje in še posebej glasbene vzgoje je že po svoji naravi med prvimi poklican, da izpolni poslanstvo spodbujanja ustvarjalnosti in sledi ključnim kompetencam po priporočilu Sveta Evrope kot sta kulturna zavest in predvsem izražanje. Kakšne so dejanske možnosti inovativnih pristopov k učenju in kaj nam lahko s svojim delovanjem sporočajo današnji ustvarjalci – skladatelji?
Glasbena matica Ljubljana želi z organizacijo seminarja osvetliti in nakazati možne poti spodbujanja ter razvijanja darov v otroških letih ter ohranjanja neposrednosti ustvarjalnega izraza v odraščajoči dobi ob že prvih osvojenih glasbenih znanjih. Pot izstopanja iz okvirov uniformiranega sistema vodi preko igre in glasbe do negovanja ustvarjalnosti v različnih obdobjih odraščanja. Glasba in še posebej ustvarjalnost sta žarek upanja pri otrocih različnih čustvenih ter vedenjskih motenj, ki si v današnji družbi diktirane odličnosti ter tekmovalnosti še posebej zaslužijo našo pozornost.
Z ustvarjalnostjo in igro vidne razlike postanejo zanimive, z igro v službi umetnosti in glasbe pa blažijo težave in odpirajo nove poti harmoničnega sožitja in celo skupnega ustvarjanja.
Glasbena matica Ljubljana je prav zato k sodelovanju povabila ustvarjalce svetovljanskih razgledov in izkušenj v različnih sredinah delovanja.
Glavnina seminarja bo temeljila na praktičnem delu udeležencev, del programa pa bo namenjen demonstraciji različnih primerov in priložnosti ogleda procesa nastajanja novega glasbeno-gledališkega dela pod vodstvom skladatelja Mateja Bonina, kjer bodo sodelovali pevci Otroškega zbora Glasbene matice Ljubljana. Gostje delavnice bodo skladateljica Tadeja Vulc, režiserka Eva Hribernik, akademski glasbenik za gibalno ovirane osebe Branimir Rezić in glasbena pedagoginja Albinca Pesek.
V okviru seminarja bo organizirana tudi okrogla miza na temo Ustvarjalnost – upanje za prihodnost humane družbe, kjer bodo izbrani gostje delili svoje izkušnje z udeleženci seminarja in tudi odgovarjali na njihova vprašanja.
Mentorji
Matej Bonin je diplomiral iz kompozicije pod mentorstvom Uroša Rojka na Akademiji za glasbo v Ljubljani. Izobraževanje je nadaljeval na Univerzi za glasbo in uprizoritvene umetnosti v Gradcu, smer kompozicija-glasbeni teater, pod mentorstvom Beata Furrerja. Trenutno kot asistent poučuje solfeggio na Akademiji za glasbo v Ljubljani in na Gimnaziji Koper (solfeggio in glasbeni stavek). Za svoja dela je prejel več nagrad, med drugim Prešernovo nagrado Univerze v Ljubljani leta 2008, na priporočilo skladatelja Petra Eötvösa je leta 2014 prejel tudi nagrado Gargonza Arts Award. Predstavil se je na EXPO Milano 2015, kjer je bil izbran med 50 finalistov kompozicijskega natečaja »Feeding Music-Music for EXPO 2015«. Na 62. mednarodni skladateljski tribuni Rostrum v Talinu 2015 je zmagal v svoji kategoriji s skladbo Cancro. Njegova dela so bila izvedena na številnih festivalih doma in v tujini. Redno sodeluje z mednarodno uveljavljenimi solisti in ansambli. Pomembno mesto v njegovem ustvarjanju predstavljajo tudi sodelovanja s plesnimi koreografi. Plod teh sodelovanj so tri plesne predstave, za katere je prispeval glasbo: Islands in the fog (2010), Paradise on stage (2014) in Telo glasu (2015).
Tadeja Vulc je svoje glasbeno izobraževanje pričela v Radljah ob Dravi in ga nato nadaljevala na Srednji glasbeni in baletni šoli v Mariboru. Želja po ustvarjanju jo je usmerila v študij kompozicije na Akademiji za glasbo v Ljubljani, pri Urošu Rojku, nato pa na Visoko šolo za glasbo na Dunaj, kjer je izpopolnjevala svoje znanje kompozicije pri skladatelju Michaelu Jarrellu. Že v času študija je prejela številne nagrade: 1. nagrado na natečaju Pogled kulture, 4. nagrado na tekmovanju Rostrum na Nizozemskem, študentsko Prešernovo nagrado za skladbo Tri iveri, 2. nagrado natečaja Ministrstva za kulturo RS, 1. nagrado na mednarodnem natečaju APZ Tone Tomšič za priredbo ljudske skladbe Če bi jaz bila fčelica in zanjo tudi nagrado občinstva. Njene skladbe redno izvajajo na domačih koncertnih odrih kot tudi v tujini. Veliko piše za otroke (Gal v galeriji, Pisani svet orkestra, Kraljestvo glasbe, itd.). Od leta 1995 se aktivno ukvarja z zborovodstvom. Vodila je že različne zbore in zasedbe, s katerimi je izvajala projekte doma in v tujini, ter prejela številne nagrade in priznanja za izvedbe in izbor programa, med drugim tudi Zlato plaketo na tekmovanju Naša pesem 2014 v Mariboru. Kot dirigentka je sodelovala z mnogimi priznanimi glasbeniki. Tadeja Vulc je docentka na oddelku za glasbo Pedagoške fakultete v Mariboru.
Dr. Albinca Pesek je začela svojo akademsko kariero na Akademiji za glasbo v Ljubljani, kjer je diplomirala na oddelku za glasbeno pedagogiko ter sočasno na Filozofski fakulteti, kjer je zaključila študij šolske pedagogike. Znanstveni magisterij je opravila na Visoki šoli za glasbo Franza Liszta v Weimarju (Nemčija), doktorsko disertacijo pa na Univerzi v Connecticutu (ZDA). Prve pedagoške izkušnje je pridobila na glasbeni šoli v Grosuplju, kjer je poučevala nauk o glasbi in klavir. Po petih letih asistentskega dela na Akademiji za glasbo je svojo kariero nadaljevala kot predavateljica na Pedagoški fakulteti v Mariboru in tam predmete, povezane z glasbeno pedagogiko, predavala 25 let. Je avtorica prve monografije o glasbeni psihologiji in pedagogiki v Sloveniji ter glasbeno didaktičnih gradiv za vse razrede osnovnih šol. V zadnjih letih je svoje poslanstvo prepoznala v raziskovanju in terapevtski uporabi zvoka in plesa v različnih starostnih skupinah. Svoje znanje je pridobila s študijem in praktičnimi izkušnjami na različnih koncih sveta. Leta 2016 je pridobila izobrazbo prve stopnje na področju dela z zvokom po metodi Alfreda Tomatisa. V svoji praksi že beleži odlične rezultate.
Eva Hribernik deluje kot gledališka in operna režiserka tako v slovenskem kot mednarodnem prostoru. Po končanem študiju dramaturgije na Akademiji za gledališče, radio, film in televizijo v Ljubljani je diplomirala iz operne režije na Accademia per L’Opera Italiana v Veroni. Leta 2015 je v Teatro Elettra režirala sodobno italijansko dramo Gianluca Arene Cenere, v Veroni pa je v Palazzo Camozzini uprizorila Figarovo svatbo (W. A. Mozart). V Modeni je leta 2016 že drugič vodila seminar scenske interpretacije za operne pevce v okviru Kulturnega društva ALEF in Mojstrskega tečaja s tenoristom Chrisom Merrittom. V koprodukciji Slovenskega komornega glasbenega gledališča in Glasbene matice Ljubljana je uprizorila sodobno slovensko opero za otroke Kaznovana radovednost (P. Šivic). V njeni režiji so bile izvedene še sodobna opera Pod svobodnim soncem (T. Kobe), operna črna komedija Božji delec (P. Mihelčič), komorna opera Ada (T. Svete), romantična opera Deseti brat (A. Makovac), pustolovski muzikal Madagascar, operno-baletna pravljica Gospod in hruške (D. Bavdek) ter komorna opera Mož, ki je imel ženo za klobuk (M. Nyman).
Tanja Rupnik je magistrirala na zagrebški glasbeni akademiji v razredu Martine Zadro, dodatno pa se je izpopolnjevala pri Dunji Vejzović in Bredi Zakotnik. Kot solistka je gostovala na Festivalu Velenje, Varaždinskih baročnih večerih, Leharjevem festivalu v Bad Ishlu, na festivalu „Opatija – cesarsko mesto“, na Dnevih baročne glasbe v Srbiji, na festivalu Incontri musicali mitteleuropei v Italiji, na festivalu Puljski umetniki Puli idr. V HNK Varaždin je uprizorila naslovno vlogo opere J. Blowa Venus and Adonis in Plaint v Purcellovi Fairy Queen. Sodelovala je z Orkestrom Slovenske filharmonije, orkestrom HNK Rijeka, Hrvaškim baročnim ansamblom, mednarodnim ansamblom Aestas Musica, orkestrom Hiše kulture Celje. Ob spremljavi Simfoničnega orkestra RTV Slovenija je za glasbeni arhiv Radia Slovenija snemala operne arije Mozarta, Rossinija in Dvořaka. Je ustanovna članica komorne zasedbe Lazarus iz Zagreba in stalno sodeluje s številnimi slovenskimi sestavi (KZ DEKOR, MePZ Adoramus, VS Elum, Obrtniški zbor Notranjska, VS Vikra, APZ TT idr.). Kot vokalna pedagoginja deluje na Glasbeni matici Ljubljana, redno pa vodi tudi različne vokalne delavnice. Piše za revijo Naši zbori in Cerkveni glasbenik.
Branimir Rezić je skladatelj, dirigent in čembalist. Svoje glasbeno izobraževanje je z igranjem klavirja začel v Drnišu in ga nato nadaljeval v Glasbeni šoli Ivana Lukačića v Šibeniku, kjer je maturiral na oddelku za glasbeno teorijo. Leta 2007 je začel s študijem glasbene teorije na Umetniški akademiji v Splitu, kjer je leta 2012 diplomiral. Isto leto je vpisal magistrski študij na oddelku za sakralno glasbo Akademije za glasbo v Ljubljani s specializacijo v zborovskem dirigiranju pri Sebastjanu Vrhovniku in v kompoziciji pri Ivanu Florjancu, kjer je leta 2015 magistriral. Na oddelku za staro glasbo Akademije za glasbo v Ljubljani je v razredu Egona Mihajlovića zaključil tudi magistrski študij čembala. Že kot študent na Umetniški akademiji v Splitu je pokazal veliko ljubezen in zanimanje za kompozicijo. Leta 2011 in 2013 je na 1. in 3. Samoborskem zborovskem poletju osvojil 2. nagrado za novo zborovsko kompozicijo, na XVII. dnevih duhovne glasbe »CRO PATRIA« pa je leta 2013 osvojil nagrado za najboljšo skladbo mladega skladatelja s skladbo Otče naš.
Glasbena pot Sare Smrekar se je začela na glasbeni šoli, kjer je obiskovala pouk kljunaste flavte, kasneje pa se je navdušila tudi za pouk prečne flavte. Po končani osnovni šoli se je vpisala na srednjo vzgojiteljsko šolo in tam uspešno opravila maturo. Hkrati z vpisom na srednjo šolo se je pričela učiti tudi tolkala in postala članica tolkalske skupine RitemDaBit ter Papirniškega pihalnega orkestra Vevče. Po zaključeni srednji šoli se je vpisala na Akademijo za glasbo v Ljubljani, smer glasbena pedagogika. Leta 2017 je uspešno diplomirala in se vpisala na magistrski študij glasbene pedagogike. Poleg aktivnega članstva pri orkestru, Sara danes poučuje glasbo na GŠ Pro Arte in sodeluje pri različnih projektih v okviru Akademije za glasbo.
Urnik:
Četrtek, 10. 10. 2019
16.00 – 16.50 Tadeja Vulc in Matej Bonin: Ustvarjalne igre (predstavitev, teorija)
17.00 – 18.30 Matej Bonin: Ustvarjalne igre z otroškim pevskih zborom (praktične vaje; demonstracijski zbor OPZ Glasbene matice Ljubljana)
18.45 – 20.00 Albinca Pesek: Terapevtski vidiki glasbene umetnosti (simbioza glasbene pedagogike, zvočne in plesne terapije)
Petek, 11. 10. 2019
10.00 – 10.55 Sara Smrekar: Glasbene dejavnosti in njihovi učinki na socialni razvoj otrok v vrtcu (teorija in praktično delo; Otroci iz Angelinega vrtca)
11.05 – 12.45 Branimir Rezić: Jaz in moji učenci pri »preskakovanju ovir«: pristopi in delo z gibalno oviranimi osebami (teorija in praksa)
14.05 – 14.55 Eva Hribernik: Ustvarjalne igre: predstavitev dela z otroki pri pripravi otroške glasbeno-igrane predstave
15. 05 – 15.50 Matjaž Ogrin: Zvočne cevi (Boom whackers), predstavitev in delavnica
16.10 – 16.50 Tanja Rupnik: Vzgoja in razvoj glasovnih potencialov pri otrocih (teorija in praktične vaje z udeleženci Pevske šole Glasbene matice Ljubljana)
17.00 – 18.30 Matej Bonin, Tadeja Vulc: Ustvarjalne igre z Mešanim mladinskim pevskim zborom Veter
18.45 – 19.30 Okrogla miza: Glasbene dejavnosti – vodnik pri odkrivanju in spodbujanju ustvarjalnosti / Moderatorstvo: Vanessa Nina Borsan; sogovorniki Matej Bonin, Tadeja Vulc, Katarina Zadnik, Katja Virant Iršič in Nenad Firšt
Kotizacija: vključuje 13 pedagoških ur predavanj, vaj in delavnic ter udeležbo na okrogli mizi
- 50 EUR v primeru, da se bo seminarja udeležilo 35 oseb
- 60 EUR v primeru, da se bo seminarja udeležilo 30 oseb
- 70 EUR v primeru, da se bo seminarja udeležilo 25 oseb
- 85 EUR v primeru, da se bo seminarja udeležilo 20 oseb
Popusti:
- 30 % popust za člane društva Glasbena matica Ljubljana, za pevce Mešanega pevskega zbora Glasbene matice in strokovno umetniško ekipo Glasbene matice
- 25 % popust za osebe s statusom študenta
- 10 % za udeležence seminarjev v organizaciji Glasbene matice v preteklem šolskem letu 2018/2019
- 10 % popust za učitelje, katerih šole si bodo v šolskem letu 2019/2020 ogledale glasbeno predstavo Afriški živalski raj v Cankarjevem domu
Informacije:
Glasbena matica Ljubljana, Vegova ulica 5, 1000, Ljubljana
Lucija Pavlovič, organizator@glasbenamatica.si, 051 359 313
Prijave:
- Elektronska prijava preko spletne strani glasbenamatica.si
- Ali neposredno na e-naslov: organizator@glasbenamatica.si