Seminar za zborovske dirigente


Zborovska glasba s spremljavo klavirja

Od 21. marca 2018 do 25. marca 2018
Ljubljana, Glasbena matica in Akademija za glasbo


Voditelj seminarja: HOLGER SPECK

Datum: 21. – 25. 3. 2018
Kraj: Ljubljana, Glasbena matica in Akademija za glasbo v Ljubljani

Demonstracijski sestavi:

Vokalno-instrumentalna skupina Ridiamo
Vokalna skupina Gallina /Umetniška vodja Ana Erčulj
Komorni zbor AVE / Dirigentka Alenka Podpečan
Dekliški pevski zbor Akademije za glasbo Univerze v Ljubljani / Dirigent Marko Vatovec
Komorni pevski zbor Akademije za glasbo Univerze v Ljubljani / Dirigent Sebastjan Vrhovnik
Mešani pevski zbor Glasbene matice Ljubljana / Dirigent Sebastjan Vrhovnik

Sklepni koncert: 25. 3. 2018, 19.00, Ljubljana, Dvorana Kazina

Organizatorja tečaja: Glasbena matica Ljubljana in Akademija za glasbo Univerze v Ljubljani

Dodatne informacije: Tajništvo Glasbene matice Ljubljana, Lucija Pavlovič, organizator@glasbenematica.si, 051 359 313

Rok za prijavo: 31. 1. 2018

DEMONSTRACIJSKI ZBORI:

Vokalno-instrumentalna skupina Ridiamo Člani ansambla se izobražujejo na Konservatoriju za glasbo in balet v Ljubljani in nastopajo tudi kot solisti. Kot komorna skupina so prvič nastopili leta 2013 na tekmovanju »Lazar Jovanović« v Beogradu, kjer so prejeli prvo nagrado, leto pozneje pa so na tekmovanju »Bruna Špiler« v Herceg Novem prav tako prejeli zlato priznanje in posebno nagrado za najboljšo komorno skupino. Njihov repertoar obsega dela od renesanse do sodobnosti, najraje pa izvajajo skladbe in priredbe iz slovenskega ljudskega izročila. V skupini pojejo Neža Vasle, Anja Šinigoj, Luka Juteršek, Tine Bec in Jaka Mihelač.

Vokalni sestav, ki ustvarja pod imenom Gallina, je nastal konec leta 2010. Gallina posveča veliko pozornosti izvajanju slovenske ljudske in umetne glasbe ter svetovne zborovske literature, na repertoarju pa je mogoče najti tudi slovenske popevke ter tuje skladbe vokalnega jazza in popa. Še posebej pomembno poslanstvo skupine je spodbujanje mladih skladateljev k ustvarjanju novih skladb in s tem k bogatenju ženske vokalne in zborovske zakladnice. V dosedanjem delovanju je Gallina dosegla vrsto vidnejših uspehov, med pomembnejšimi lahko omenimo zlasti: zlato priznanje z odliko z Regijskega tekmovanja odraslih pevskih zborov in malih pevskih skupin 2013 (Slovenija), zlato plaketo in priznanje za najboljšo vokalno skupino tekmovanja Naša pesem 2014 (Slovenija) in drugo nagrado v kategoriji vokalnih skupin ter drugo mesto v kategoriji romantika na mednarodnem tekmovanju Polifonico Arezzo 2014 (Italija). V letu 2014 je skupina izdala svojo prvo zgoščenko Kurje gospe. Leta 2015 je Gallina na mednarodnem tekmovanju v Petrinji »Lipanjski zvuci« (Hrvaška) zmagala v kategorijah klasične in folklorne glasbe ter osvojila Grand Prix. Gallino zaradi njene specifičnosti in prepoznane kvalitete v goste vabijo številni slovenski in tuji organizatorji. V letu 2015 so nastopile na slovenskih in mednarodnih festivalih: »Festa della musica attiva« (Piazzola sul Brenta, Italija), 11. Mednarodni zborovski festival (Koper, Slovenija), Festival Lent (Maribor, Slovenija) in Mednarodni zborovski festival Kragujevac (Kragujevac, Srbija). V letu 2016 je skupina gostovala na Hrvaškem ter v Bosni in Hercegovini, s ciklom sakralnih koncertov po cerkvah s poslikavami Toneta Kralja pa se je predstavila doma in v zamejstvu. Skupina je pravkar izdala svojo drugo zgoščenko Prikupnih pet (oktober 2016). V Gallini pod umetniškim vodstvom Ane Erčulj pojejo Maša Simčič (sopran), Živa Kolenc (sopran), Ana Plemenitaš (alt) in Višnja Fičor (alt).

Komorni zbor Ave je bil ustanovljen leta 1984 v župniji Ljubljana-Vič kot Vokalna skupina Ave. Pod umetniškim vodstvom ustanovitelja Andraža Hauptmana je skupina kmalu prestopila prag domače župnije in s kakovostnim poustvarjanjem raznolike zborovske glasbe osvojila poslušalstvo doma in v tujini. Obenem se je razširila v komorni zbor, v katerem prepevajo pevci iz vse Slovenije in zamejstva. Zbor je uspešno sodeloval na številnih državnih in mednarodnih tekmovanjih in festivalih ter koncertiral po Sloveniji in na turnejah v tujini (Argentina, Avstrija, Belgija, Bolgarija, Bosna in Hercegovina, Čile, Danska, Egipt, Estonija, Finska, Francija, Grčija, Hrvaška, Italija, Južna Afrika, Kanada, Luksemburg, Makedonija, Nemčija, Srbija, Španija, Švica, Vatikan, ZDA). Za svoje nastope je prejel lepo število nagrad in priznanj. Eno ali več prvih nagrad je dobil na kar trinajst zborovskih tekmovanjih. Zadnje mednarodno priznanje je prejel kot finalist prestižnega zborovskega tekmovanja za Veliko nagrado Evrope 2010 v Varni v Bolgariji, kamor se je uvrstil kot zmagovalec Mednarodnega zborovskega tekmovanja v Mariboru spomladi 2009. Ave je dobitnik nagrade mesta Ljubljane, Nagrade Prešernovega sklada, Plakete mesta Ljubljane in Srebrnega priznanja Zveze kulturnih društev Ljubljana. Kot demonstracijski zbor je sodeloval na več mednarodnih seminarjih zborovske glasbe in mednarodnem tekmovanju za mlade zborovske dirigente. Sodeloval je z uglednimi dirigenti Ericom Ericsonom, Garyjem Gradenom in Martino Batič. Komorni zbor Ave je posnel več kaset in zgoščenk z različno tematiko, nazadnje pa je izdal dvojno zgoščenko »Ave v živo« s posnetki z nekaj nedavnih koncertov in tekmovanj. Ave je že dobri dve desetletji eden najbolj prepoznavnih pevskih sestavov v Sloveniji in Evropi, ki v prihodnost zre z neugasljivo željo po odličnem izvajanju zborovske glasbe.

Dekliški pevski zbor Akademije za glasbo Univerze v Ljubljani je sad bolonjske prenove študijskih programov in je nastal v študijskem letu 2009/2010. Zbor se je prvič predstavil na koncertu ob simpoziju Akademije za glasbo, Univerze v Ljubljani, v počastitev stoletnice rojstva skladatelja Radovana Gobca. V zboru sodelujejo študentke oddelkov za glasbeno pedagogiko, sakralno glasbo in dirigiranje. Kot demonstracijski zbor sodeluje na seminarjih za zborovodje, predstavlja se na abonmajskih koncertih in simpozijih Akademije za glasbo ter na različnih koncertih doma in v tujini. Zbor je namenjen tudi praktičnemu delu študentov omenjenih smeri in hkrati pripomore k spoznavanju in izvajanju kvalitetne zborovske literature iz zgodovine domače in svetovne zborovske glasbe.

Komorni zbor Akademije za glasbo Univerze v Ljubljani je nastal zaradi želje in potrebe, da bi imeli tudi na Akademiji za glasbo kvalitetno zborovsko izvajalsko telo, ki lahko posega po zahtevnejši literaturi in dosega višjo poustvarjalno raven od običajnih šolskih zborov. Združuje študente različnih študijskih smeri: bodoče glasbene pedagoge, pianiste, organiste, skladatelje, dirigente, kitariste, cerkvene glasbenike … Vsi so navdušeni pevci, nekateri v slovenskem zborovskem življenju delujejo tudi že kot zborovodje. Zbor redno nastopa ob različnih priložnostih, kot so mednarodni simpoziji v organizaciji Akademije za glasbo in koncertni abonma Akademije za glasbo. Predstavil se je tudi na različnih festivalih (Celjski festival mladinskih in otroških zborov, Musica Danubiana, Festival Bled, Fränkische Musiktage …), premierno pa je izvedel že več skladb slovenskih skladateljev, tako tistih že uveljavljenih kot tistih, ki še prihajajo (Marko Mihevc, Maks Strmčnik, Ivan Florjanc, Črt Sojar Voglar, Tomaž Svete, Ambrož Čopi …).

Mešani pevski zbor Glasbene matice Ljubljana ima dolgoletno neprekinjeno tradicijo. Ustanovitev zbora leta 1891 je pomenila novo kvalitetno raven slovenskega zborovstva. Pevski zbor Glasbene matice, ki ga je vodil Matej Hubad, je bil številčen in stalen korpus, s katerim je društvo prirejalo vokalne in vokalno-instrumentalne koncerte tujih in slovenskih skladateljev. Njihovi koncerti so imeli reprezentativen značaj. Najpomembnejše programsko vodilo je bilo izvajanje izvirnih del slovenskih skladateljev. Kasneje je zbor izgubil prvenstvo med slovenskimi zbori, vseskozi pa ostal aktiven in v določenem obdobju, ko je bila prepovedana vsa ostala dejavnost društva, tudi ohranjal njegovo kontinuiteto. Aktualni sestav se je na novo oblikoval spomladi 2017 iz izkušenih pevcev iz vse Slovenije, ki nadaljuje bogato tradicijo zbora z izvajanjem vokalno-instrumentalnih skladb slovenskih in tujih skladateljev. Pevce druži ambicija poglobljenega študija, poustvarjanja na visoki umetniški ravni in sodelovanja z uveljavljenimi profesionalnimi glasbeniki. Novi sestav je imel prvi koncert jeseni 2017 v okviru cikla Kromatika, ko je skupaj s Simfoniki RTV Slovenija izvedel Mozartov Rekviem. V tej sezoni se bo predstavil še na štirih koncertih, med drugim s sakralnimi deli A. Vivaldija in krstno izvedbo opere Antigona T. Sveteta.

 

VODITELJ SEMINARJA:

DIRIGENT HOLGER SPECK je ustanovitelj in umetniški direktor Vocalensemble Rastatt & Les Favorites. V mednarodni javnosti je cenjen kot karizmatični umetnik, ki iz izvajalcev izvabi zvok, specifičen za različna slogovna obdobja, poslušalcev pa ne pusti ravnodušnih. Njegov pretanjen občutek za zvok zagotavlja nezamenljivo kvaliteto njegovih ansamblov. Dirigiral je na znamenitih festivalih in v koncertnih dvoranah kot so Festspielhaus Baden-Baden, Philharmonie Mulhouse, Händelfestspiele Karlsruhe, Europäisches Musikfest Stuttgart, Schwetzinger Festispiele, Festival Europäische Kirchenmusik Schwäbisch Gmünd in Rhein Vokal Festival. Z Vocalensemble Rastatt je prejel nagrade na državnih in mednarodnih tekmovanjih. Številni njegovi posnetki so doživeli mednarodno priznanje (Gramophone Magazine, American Record Guide, Fanfare, Fono Forum, L’Orfeo, Pizzicato, Diapason, Classicstoday idr.). Redno sodeluje z Anne Le Bozec (klavir), Reinholdom Friedrichom (trobenta), Wolfgangom Meyerjem (klarinet) in Veroniko Skuplik (violina). Holger Speck je profesor na Visoki šoli za glasbo v Karlsruhe in gostuje kot pevec, dirigent in voditelj seminarjev za zborovsko dirigiranje in interpretacijo.

VSEBINA:

Seminar odkriva zborovska dela s spremljavo klavirja, večinoma 19. stoletja, v katerem se je tovrstni program široko razcvetel. Izbrane skladbe postavljajo pred izvajalce poseben izziv oblikovanja zvoka in pretanjenega komornega muziciranja. Pod vodstvom mednarodno priznanega dirigenta in cenjenega strokovnjaka za vokalno glasbo Holgerja Specka se bodo seminaristi soočili z vprašanji interpretacije in slogovne izdelanosti zborovskega stavka, dikcije in intonacije dekliškega oziroma mešanega zbora ter umetniškega vodenja komornih vokalnih skupin. Posebna pozornost bo namenjena tudi iskanju ravnotežja med vokalom ter instrumentalno spremljavo. Udeleženci seminarja bodo znanje izpopolnjevali praktično pred izbranimi vokalnimi skupinami in pevskimi zbori, v teoretskem delu pa bodo lahko spoznali širši glasbeno-zgodovinski kontekst, pomen okolja, v katerem so dela nastala in priljubljenost pesniških vsebin ter odkrili vire za nabor izvirnega sporeda zborovske glasbe. Svoje delo bodo seminaristi predstavili na sklepnem koncertu seminarja.

UDELEŽENCI:

K udeležbi vabimo zborovodje, ki želijo ob izbranih zborovskih skladbah izboljšati tehniko dirigiranja, učinkovitost svojega študija in vodenja, izpopolniti svoja za učinkovito dirigentsko delo potrebna teoretična vedenja o izvajani glasbi in praktične postopke in poti do njene uresničitve na odru ter poglobiti dirigentsko-praktična znanja o pomembnem delu zborovske literature.



SPORED:

Vokalno-instrumentalna skupina Ridiamo

  1. Schubert (1797–1828): An die Sonne (J. P. Uz)
  2. Brahms (1833–1897): An die Heimat , op. 64 (C. O. Sternau) // (pdf. str. 1-10)
  3. Brahms (1833–1897): Der Abend, op. 64 (F. Schiller) // (pdf. str. 11-17)

Vokalna skupina Gallina / Umetniška vodja Ana Erčulj

  1. Schumann (1810–1856): Der Wassermann, op. 91, št. 9 (J. Kerner) // (pdf. str. 8-10)
  2. Rossini (1792–1868): La fede (Prosper Goubaux) // (pdf. str. 1-7)

Komorni zbor AVE / Dirigentka Alenka Podpečan

  1. Schumann (1810–1856): Zigeunerleben, op. 29, št. 3 (E. Geibel) // (pdf. str. 9-15)
  2. von Herzogenberg (1843–1900): Nacht, op. 22, št. 2 (J. von Eichendorff) // (pdf. str. 12-16)
  3. Reger (1873–1916): Trost (A. Müller) // (pdf. str. 1-10)

Dekliški pevski zbor Akademije za glasbo Univerze v Ljubljani / Dirigent Marko  Vatovec

  1. Lajovic (1878–1960): Pesem mlade čarovnice, op. 4, št. 1 (O. J. Bierbaum – O. Župančič)
  2. Lajovic (1878–1960): Pesem Primorke, op. 5, št. 3 (O. J. Bierbaum – O. Župančič)
  3. Rahmaninov (1873–1943): Angel, op. 15, št. 6 (M. Lermontov) // (pdf. str. 19-25)
  4. Schubert (1797–1828): Gott ist mein Hirt, op. 132 (Ps 23)
  5. Mendelssohn (1809–1847): Veni Domine // (pdf. str. 2-5)

Komorni pevski zbor Akademije za glasbo Univerze v Ljubljani / Dirigent Sebastjan Vrhovnik

  1. Ipavec (1829–1908): Zdravica (F. Prešeren)
  2. Haydn (1732–1809): Der Greis (Gleim)
  3. Mendelssohn (1809–1847): Festgesang
  4. Wolf (1860–1903): Im stillen Friedhof (L. Pfau)

Mešani pevski zbor Glasbene matice Ljubljana / Dirigent Sebastjan Vrhovnik

  1. Groebming (1891–1969): Metuljčki (O. Župančič)
  2. Rossini (1792–1868): Il Carnevale
  3. Rossini (1792–1868): Coro di Ninfe
  4. Rossini (1792–1868): Quartetto pastorale

URNIK:

Sreda, 21. 3. 2018

16.00 – 18.00, Lajovčeva dvorana: Avdicija kandidatov za aktivno udeležbo
18.00 – 21.00, Lajovčeva dvorana: Vaja z VS Ridiamo in VS Gallina

Četrtek, 22. 3. 2018

9.00 – 13.00, Lajovčeva dvorana: Individualno delo
17.00 – 22.00, Dvorana Univerze: Vaja z DPZ AG

Petek, 23. 3. 2018

9.00 – 13.00, Lajovčeva dvorana: Individualno delo
17.00 – 18.00, Dvorana Univerze: Predavanje dr. Katarine Bogunović Hočevar
18.00 – 22.00, Dvorana Univerze: Vaja s KZ AVE

Sobota, 24. 3. 2018

10.00 – 13.00 Dvorana Univerze: Vaja s KZ AG
15.00 – 16.00 Dvorana Univerze: Predavanje dr. Nataše Cigoj Krstulović
17.00 – 20.00 Dvorana Univerze: Vaja z MePZ GM

Nedelja, 25. 3. 2018

9.00 – 13.00 Lajovčeva dvorana, Individualno delo
16.00 – 21.00 Dvorana Kazina: Generalka in sklepni koncert

Udeleženci seminarja imajo tudi možnost hospitiranja na vajah Zbora Slovenske filharmonije, ki jih bo vodil Holger Speck, 14., 15. in 16. 3. 2018, od 9.30 do 13.00 v dvorani Marjana Kozine v Slovenski filharmoniji.

Prijavnina:

Prijavnina je 150 EUR za aktivne udeležence.
Aktivni udeleženci tečaja, ki so študenti, imajo 25 % popust.
Prijavnina za pasivno udeležbo je 100 EUR za vseh pet dni oz. 20 EUR na dan.
Pasivni udeleženci tečaja, ki so študenti, imajo 40 % popust.
Prijavnina se plača na podlagi računa, ki ga izda Glasbena matica v času trajanja tečaja. Prijavnina se lahko plača v dveh mesečnih obrokih, če udeleženec tečaja izrazi to željo.

Od aktivnih udeležencev se pričakuje stalna prisotnost na seminarju. Število mest je omejeno, sprejeli bomo največ osem aktivnih udeležencev.

Pasivni udeleženci pa se lahko seminarja udeležijo v celoti ali zgolj posamezne dni.

Dodatne informacije:

Glasbena matica Ljubljana, Vegova ulica 5, 1000 – Ljubljana
Lucija Pavlovič, organizator@glasbenamatica.si, 051 359 313