Novice


Zgoščenka Brundibar / Otroški pevski zbor Glasbene matice

Objavljeno: 20. decembra 2019

BRUNDIBAR
Otroška opera v dveh dejanjih

Avtor glasbe: Hans Krasa (1899–1944)
Avtor libreta: Adolf Hoffmeister (1902–1973)
Prevod libreta: Irma Močnik

Brundibar: Gregor Ravnik
Anica: Maša Pustovrh
Pepi: Adrijan Ignjatović
Pes: Inez Osina
Maček: Astrid Ana Kljun
Vrabec: Maja Ceglar
Sladoledar: Sara Trobiš
Mlekar: Bernard Dobravec
Pek: Petra Kodba
Stražnik: Tomislav Birk
Otroški pevski zbor Glasbene matice Ljubljana
Komorni ansambel Akademije za glasbo v Ljubljani
Zborovodkinja: Irma Močnik
Učiteljica petja: Tanja Rupnik
Pianist: Ermin Tkalec
Asistentki dirigenta: Mojca Lavrenčič in Anita Kiralj
Mentorja študentov glasbe: Pia Brodnik in Simon Dvoršak
Dirigent: Simon Dvoršak

Spored:

1. Bolna je najina mamica 2.37
2. Na tržnici se vse prodaja 1.42
3. Sveže mleko za bolno mamico 1.24
4. Mleko kupiš za dva groša 0.49
5. Pesem, ki vsi jo imamo radi 1.48
6. Nad našim mestecem 1.10
7. Lajnarjevo dretje preglasi vse najino petje 1.11
8. Ti presneta škoromata 0.52
9. Spi se mi in veke so že trudne 0.48
10. Sama sva skoraj nič, mora nas biti več 3.55
11. Je mesec zasijal, zvezdice poslal 1.43
12. Ura je šest, vstanite ljudje! 1.28
13. Kot petelinčkov brat, ki nas prebuja rad 1.14
14. Maja stepa tepihe 0.44
15. V petju združimo moči 1.20
16. Napovejmo Brundibarju boj 2.13
17. Mamica ziblje detece 2.01
18. Lov na Brundibarja 0.49
19. Zmaga je naša zdaj! 1.46

Skupaj: 29.44

Opera, ki je bila prvič izvedena leta 1942 v Pragi, je edina svetovno uveljavljena opera, napisana za otroško izvedbo. Nepretrgano jo uprizarjajo operni ansambli in šole po vsem svetu. Znana je postala predvsem zaradi vloge, ki jo je odigrala v taborišču Terezin med drugo svetovno vojno. Tragično usodo taboriščnikov je pomagala narediti bolj humano in znosno tako za tiste, ki so v njej nastopali, kakor za občinstvo, ki si jo je ogledalo več kot petdesetkrat. Ob 70-letnici konca druge svetovne vojne je bila opera ponovno uprizorjena tudi v Ljubljani, in sicer od 13. do 16. januarja 2016 v Linhartovi dvorani Cankarjevega doma.

Umetniško vodstvo opere: režiserka Nana Milčinski, dirigent Simon Dvoršak, zborovodkinja Irma Močnik, profesorica petja Pia Brodnik in scenograf ter kostumograf Jaro Ješe.

Koproducenti: Glasbena matica Ljubljana, Cankarjev dom, Akademija za glasbo v Ljubljani in Slovensko komorno glasbeno gledališče.

VSEBINA OPERE

Anica in Pepi gresta na tržnico, da bi kupila mleko za svojo bolno mamo. Ker nimata denarja, se odločita, da bosta posnemala lajnarja Brundibarja: ko ta igra na lajno, mimoidoči mečejo kovance v njegov klobuk. Anica in Pepi zapojeta svojo najljubšo pesem, a jima nihče ne prisluhne. Ko poskušata pritegniti pozornost, ju spodijo s tržnice kot dva nepridiprava. Spusti se noč in ne vesta, kaj bi. Kako naj s svojimi tankimi otroškimi glasovi preglasita godrnjavega lajnarja? Več otrok bi moralo peti: to bi lahko delovalo. Pojavijo se pes, maček in vrabec, ki obljubijo, da jima bodo pomagali. Naslednje jutro tri živali zberejo vse mestne otroke in skupaj povzročijo močan hrup. Načrt uspe: njihovo petje je glasnejše od lajnarjevega, ljudje jim prisluhnejo in kmalu je Pepijeva čepica polna denarja. Toda Brundibar zagrabi kapo z denarjem in skuša zbežati. Beg seveda ne uspe, saj je sam proti mnogim. Otroci slavijo zmago in zapojejo pesem o prijateljstvu in medsebojni pomoči.

Glavni poudarki zgodbe:

Prijateljstvo: Če si sam brez moči, prosi za nasvet prijatelje, ki ti bodo radi pomagali. Pes, maček in vrabec so Anici in Pepiju pomagali iz težke situacije ter dokazali, da se lahko na prijatelje vedno zaneseš.

Pogum: Ko si v težavah, ne obupuj, ampak se jih loti preudarno, brez malodušja in strahu. Otroci so porazili hudobnega Brundibarja, ker jih ni bilo strah, ker so držali skupaj in se niso vdali.

Učenje: Z učenjem boš vedno odkrival nekaj novega in tvoje znanje bo nekoč koristilo tudi drugim. Anica in Pepi sta se naučila lepega petja ter s tem zaslužila denar, s katerim sta pomagala svoji bolni materi.

 


Zgodovinsko ozadje in prva izvedba opere

Leta 1938 je Hans Krasa uglasbil kratko opero, osnovano na pravljici Adolfa Hoffmeistra in jo po glavnem liku poimenoval Brundibar (češko »čmrlj«). Med vojno, ko je bilo judovskim otrokom prepovedano sleherno – javno in zasebno – izobraževanje, se otroci niso imeli s čim zaposliti. Krasa in Hoffmeister sta ravnatelju sirotišnice z judovskimi otroki v Pragi predlagala, da bi otroke zaposlili z uprizoritvijo opere Brundibar. Postavitev prizorišča, izdelava kostumov, učenje vlog, sodelovanje na vajah in predstavah je otrokom, ki se niso smeli igrati zunaj, priskrbelo razvedrilo. Leta 1942 so v praški sirotišnici uprizorili eno samo predstavo. Takoj zatem so nacisti otroke skupaj z njihovimi učitelji deportirati v novoustanovljeno koncentracijsko taborišče v Terezinu. Tam so opero ponovili več kot petdesetkrat. Igrali so stari in mladi. Otroke, ki so nastopali v operi, je ta izkušnja posebej okrepila in jim dajala upanje, da bo dobro zmagalo nad zlom.

Taborišče Terezin – glasba je ohranjala občutek za človeško identiteto in smisel bivanja

Terezin, preimenovan v nemški Theresienstadt, je Hitler zasnoval kot »zgledno« taborišče in ga uradno odprl 24. novembra 1941. V prekanjeni organizaciji Reinharda Heydricha in Adolfa Eichmanna, s katero sta hotela zaobiti in prikriti resnico o množičnih pobojih evropskih Judov, so nacistične oblasti to taborišče oglašale kot zdraviliški kraj, v katerega naj bi se preseljevali Judje od vsepovsod, da bi tam udobno počakali na konec vojne. Ker je bilo med Judi, ki jih je praški Judovski svet – pod strogim nadzorom nemških častnikov – poslal v Terezin, veliko glasbenikov, likovnikov in pisateljev, so ti takoj po prihodu tja začeli na skrivaj organizirati glasbene dejavnosti, čeprav je bila vsakršna glasba sprva strogo prepovedana. Številni glasbeniki so v taborišče spretno pretihotapili svoja glasbila. Čeprav so glasbeniki improvizirane koncerte previdno uprizarjali v kleteh ali na podstrešjih, so jih Nemci seveda odkrili. Vendar teh umetnikov na njihovo presenečenje ni doletela kazen, temveč so jim ukazali, naj koncerte prirejajo pogosteje. Nacisti so doumeli, da bi bil dodatek glasbenih in umetniških dogodkov v »zdravilišču« lahko velikanski reklamni trik, s katerim bi zunanjemu svetu dokazali, kako dobro se tam godi Judom. In tako so zapornikom veleli, naj ustanovijo tako imenovano Freizeitgestaltung, Odbor za prosti čas, ki bi prirejal koncerte, predavanja in druge dogodke. Hans Krasa je bil imenovan za vodjo koncertne sekcije. Med ljudmi, ki so jih poslali v Terezin, je bilo toliko glasbenikov, da so krajše obdobje lahko hkrati nastopali štirje simfonični orkestri. Umetniki so svoje nastope jemali enako resno, kakor če bi igrali na svetovnih koncertnih odrih. Niso samo poskušali spodbujati občinstvo, ki so ga sestavljali sojetniki, ampak so igrali tudi drug za drugega. »Ko se je naš položaj slabšal,« pravi nekdanja taboriščnica Alice Herz Sommer, »smo si celo bolj prizadevali, da bi v glasbi dosegli brezhibnost in jo osmislili. Za nas je bila to priložnost, da smo se spomnili svojega notranjega bistva, svojih vrednot.«

Moč glasbe, ki je izvajalcem in njihovemu občinstvu vlivala tolažbo in upanje, je bila večja od strahovlade njihovih taboriščnih gospodarjev. Vsaka skladba, ki je bila napisana v Terezinu, in vsak tam odigrani koncert sta pomenila moralno zmago nad sovražnikom. Lepota njihove civilizacije je za marsikaterega zapornika postala ščit, ki ga je branil pred obupom. Ob pomoči glasbe je izvajalcem uspelo ohranjati svojo osebno identiteto, občinstvo pa je glasba, dokler je trajala prireditev, ponesla onkraj tistega časa in kraja ter mu pričarala občutek, da življenje teče skoraj običajno.

Vir: Caroline Stoessinger, 110 let modrosti Alice Herz Sommer, Celjska Mohorjeva družba, 2014.

V spomin mladim generacijam – tragedija holokavsta

Namen projekta je mlade generacije preko opere, ki je tesno povezana s taboriščem Terezin, seznaniti s tragedijo holokavsta. V Terezinu je bilo zaprtih 140.000 Judov, od tega 15.000 otrok, preživelo jih je le okoli 3.000. Terezin je bilo prehodno taborišče. Večino ujetnikov, ki zaradi lakote, bolezni in popolne izčrpanosti niso umrli v tem taborišču, so odpeljali v koncentracijsko taborišče Auschwitz, kjer so umrli v plinskih celicah. Tako je leta 1944 preminil tudi skladatelj te opere Hans Krasa.

Ker so nacisti v Terezin deportirali pomembne kulturne, glasbene in gledališke osebnosti, se je tam samoiniciativno razvilo bogato kulturno življenje, med drugim je bila večkrat uprizorjena tudi otroška opera Brundibar. Otroci so opero razumeli kot pravljico z moralnim naukom, v kateri dobro slavi zmago nad zlom. Opera se namreč konča s pesmijo, ki jo zapojejo otroci ob zmagi nad hudobnim Brundibarjem, ki ga v času vojne lahko razumemo tudi kot sinonim za Hitlerja. Občinstvo je uživalo v alegoričnem protestu te opere.

O nastopajočih

Brundibar ni samo opera za otroke, ampak je tudi opera, v kateri nastopajo otroci sami. Otroški pevski zbor Glasbene matice Ljubljana z zborovodkinjo Irmo Močnik je bil pobudnik projekta, k sodelovanju pa je povabil še druge mlade pevce ter študente Akademije za glasbo v Ljubljani (študente petja, komorne igre in dirigiranja). Za Otroški pevski zbor Glasbene matice je to že peti glasbeno-scenski projekt v zadnjih letih, ki otrokom ponuja neposredno izkušnjo glasbenega gledališča in večdimenzionalnega umetniškega ustvarjanja. Tudi za študente glasbe je nastop v operi pomembna dopolnitev njihovega rednega študijskega programa. Umetniško vodstvo, ki je v štirih mesecih pripravljalo 65-članski ansambel na nastop, je sestavljala ekipa izkušenih glasbenih in gledaliških mojstrov: zborovodkinja Irma Močnik, profesorji petja Pija Brodnik, Matjaž Robavs in Tanja Rupnik, korepetitor Ermin Tkalec, dirigent Simon Dvoršak in režiserka Nana Milčinski.

Izvedbo opere januarja leta 2016 v Cankarjevem domu v Ljubljani sta sofinancirala Mestna občina Ljubljana in Javni sklad Republike Slovenije za kulturo.

Sponzorji operne produkcije: Veleposlaništvo države Izrael, Nova Ljubljanska banka d. d., Studio 100, d. o. o., GEM Interactive d. o. o.

Za sodelovanje pri projektu se zahvaljujemo Sašu Frelihu, Inge Breznik in Robertu Waltlu.