Koncert


Nacionalni balet iz Marseilla in ICK Amsterdam: Pojavitev | Izginotje

2. marec 2019, ob 19:30
Ljubljana, Gallusova dvorana Cankarjevega doma


Pojavitev

Koncept in koreografija: Emio Greco | Pieter C. Scholten
Kompozicija in transkripcija: Franck Krawczyk
Glasba: Gustav Mahler, Hanns Eisler, Leoš Janáček
Plesalci: Nacionalni balet iz Marseilla in ICK Amsterdam
Zbor: Mladinski zbor Glasbene matice Ljubljana
Klavir: Franck Krawczyk
Video: Ruben Van Leer
Lučno oblikovanje: Henk Danner
Kostumi: Clifford Portier
Dramaturgija: Jesse Vanhoeck
Asistentka dramaturginje: Marieke Buytenhuijs
Produkcija: Ballet National de Marseille in ICK
Nizozemska premiera: 5. oktober 2017, Nederlandse Dansdagen, Maastricht
Francoska premiera: 2. december 2017, Opera de Marseille (FR)
Koproducenti: Theater aan het Vrijthof Maastricht (NL), Nederlandse Dansdagen (NL), Ravenna Festival (IT)

Izginotje

Koncept in koreografija: Emio Greco | Pieter C. Scholten
Plesalci: Nacionalni balet iz Marseilla in ICK Amsterdam
Lučno oblikovanje: Floriaan Ganzevoort
Video: Ruben Van Leer
Kostumi: Clifford Portier
Zvočno oblikovanje: Salvador Breed
Tekst, radijski glas: Florian Hellwig
Dramaturgija: Jesse Vanhoeck, Marieke Buytenhuijs
Produkcija: ICK
Premiera: 15. februar 2019 – Grand Théâtre de la Ville de Luxembourg (LB)
Partner: Ballet National de Marseille
Koproducenta: Les Théâtres de la Ville de Luxembourg (LB), Cankarjev dom Ljubljana (SL)

Diptih Kindertotenlieder je navdihnil cikel pesmi Friedricha Rückerta (posvetil jih je lastnim preminulim otrokom), na glasbo Gustava Mahlerja, ki je pesmi uglasbil. Pojavitev (Appearance) se osredotoča na raziskovanje mladosti, njene naivnosti, izginevanja in minevanja. To počne izredno izvirno, saj poleg profesionalnega plesnega ansambla, izvirne vizualne podobe in žive glasbene izvedbe pesmi poje lokalni otroški pevski zbor. Krhkost in ranljivost mladih petih glasov spremlja klavirska interpretacija Francka Krawczyka, utemeljena na motivih Mahlerjeve izvirne partiture, izginevanje mladosti ter soočanje s trdim in neodpuščajočim svetom odraslih pa se »preliva« skozi perfektno gibalno govorico marsejskega baletnega ansambla.

Če je Pojavitev zgodba o vsem tistem, kar je mogoče doživeti zgolj v mladosti ter se lahko zgolj samo še spominjamo oziroma oživljamo v domišljiji in spominih, potem je Izginotje soočanje z odhajanjem, z minljivostjo. Glasovi, ki so bili še v Pojavitvi živi, tokrat nastanejo zgolj kot spomin, kot slika – podoba – nečesa, kar je nekoč bilo, kot reminiscenca. Ostajajo telesa, odrasla, zrela, močna, a že zaznamovana z znaki minevanja, razkrajanja, izginotje naivnosti in intuicije. In ravno v tem procesu gre ves čas za soočanje spominov, ki jih je mogoče s sodobno tehnologijo – projekcijo – vseskozi ohranjati, ter resnična telesa dvajsetih plesalcev, ki se na tudi na Gallusovem odru že preverjeno vrhunsko bojujejo za ohranjanje podob in lovljenje za vedno izginulega časa.


V naši navadi je, da otroško nedolžnost, spontanost in radovednost povezujemo z upanjem in odrešitvijo ter nečim, kar smo izgubili z odraščanjem. Naša moderna družba se dobesedno stara, vse bolj jo nadzoruje umetna inteligenca in za te otroške kvalitete se zdi, kakor da ne sodijo več v prevladujoč politični in ekonomski model. Telesni intuiciji, otroški mentaliteti in čudenju nad svetom grozi izginotje. APPEARANCE povzdigne skrivnost otroštva do skrajne meje, smrt otrok uteleša izgubo intuicije. Emio Greco/Pieter C. Scholten, otroci, plesalci in pianist poskušajo ponovno vzpostaviti vez s telesno intuicijo.

Večdisciplinarna semi-opera APPEARANCE ponudi otrokom glas v čutno zvočni pokrajini. Glasbenik Franck Krawczyk je priredil Kindertotenlieder Gustava Mahlerja v novo kompozicijo za klavir, otroški zbor in dodatni zvočni posnetek z naravnimi in živalskimi zvoki. Mahlerjeva glasba se izvaja skupaj z drugimi glasbenimi odlomki kot so moravske pesmi Leona Janačka in revolucionarno pesmijo Hannsa Eislerja.

Nekaj besed Francka Krawczyka o produkciji: Kindertotenlieder je eno od tistih nedotakljivih del. Zgodba v njenem ozadju jo naredi še toliko bolj sveto. Toda, presenetljivo, otroški glas je v besedi in glasbi skoraj odsoten. APPAERANCE sledi temi nevidne pripovedi, ujetnika žalosti na novo osirotelega očeta. Ne gre za novo različico te pesmi, temveč za predstavljanje povsem nove vizije njene narave. S tem ko dajemo vokalni del ducatu otrok se na novo povezujemo z eksistencialno krhkostjo.

APPEARANCE otrokom ne daje samo glas, temveč tudi prostor, da predstavijo svoje videnje dogodkov, da so lahko nepopolni in šibki. Pesmi izvajajo s popolno koncentracijo v jeziku (nemščina), ki ni njihov. To ustvari odtujitev in odraslemu podobno držo, medtem ko se istočasno lomi v izvedbi, jeziku in nas glasba toliko bolj spominja na to, kaj pomeni biti otrok. Krhkost in nedolžnost, ki jo utelešajo, ponuja nov in iskren pristop do dela, ki bo v polnosti odmevalo zahvaljujoč intimnosti klavirja.

Vsaka od pesmi potopi poslušalce v drug senzorični svet in jih vabi, da ponovno odkrijejo bistvo svojega čutenja preko svetlobe, gibov in glasbe. Poleg otrok bodo na odru plesalci Nacionalnega baleta iz Marseilla in Mednarodnega koreografskega centra iz Amsterdama, ki se bodo pridružili njihovi zgodbi in poslušalce vodili v iskanju izgubljenega otroštva.

Na to potovanje gremo v spremstvu volka, nočnega bitja, ki ga imamo na splošno za simbol divjine, ga častimo kot duha narave, idealiziramo kot elementarno socialno žival. Kljub temu se je v nas globoko zajedel strah in sovraštvo do volkov ali vsaj do idealov, ki jih predstavljajo.

Nizozemski filmski ustvarjalec Ruben van Leer je ulovil skrite otroške duhove v projecirane podobe. Otroški instinkt, intuicija, naivnost in dojemljivost se ponavljajo v obliki volka, umikajočega se v noč …

Tudi glasba bo kombinacija elementov. Za predstavo bosta Greco in Scholten uporabila Mahlerjevo glasbo, ki jo želita dopolniti z novimi kompozicijami sodobnih skladateljev na določeno temo, in v njih uloviti Mahlerjevo melanholijo.

Mahlerjevo glasbo bo pel Mladinski pevski zbor Glasbene matice Ljubljana. Spremljala jih bo živa glasba. Tudi izvedba sodobne glasbe bo kombinacija živih instrumentov in nove tehnologije. Na ta način bo glasba zrcalila temo (ne)dotakljivosti in kratkotrajnosti (mladosti in plesa kot umetniške oblike).

Produkcija:
Ballet National de Marseille in ICK
Nizozemska premiera: 5. 10. 2017, Maastricht v okviru Nederlandse Dansdagen
Francoska premiera: 2. 12. 2017, Opera de Marseille

Koproducenti:
Theater aan het Vrijthof Maastricht
Nederlandse Dansdagen
Theater de Meervaart
Ravenna Festival
Cankarjev dom
Les Theatres de la Ville de Luxembourg