Prireditev v okviru 39. festivala Slovenski glasbeni dnevi


Predstavitev nove notne edicije s samospevi Saše Šantla

14. april 2025, ob 19:00
Viteška dvorana v Križankah


Letos mineva 80 let od smrti vsestranskega slovenskega umetnika, slikarja in glasbenika, čigar likovna in glasbena dela še danes predstavljajo nepogrešljiv prispevek slovenski kulturni krajini. Saša Šantel je v naši zavesti prisoten predvsem kot avtor monumentalnega skupinskega portreta slovenskih skladateljev, ki krasi dvorano Slovenske filharmonije. A tudi preostanek njegovega izjemno bogatega in zanimivega slikarskega ter skladateljskega opusa je enako vreden pozornosti. Šantel je svoja likovna dela ustvarjal v različnih tehnikah: olju, akvarelu, risbi, tušu, gvašu, grafiki … Za ljubljansko Glasbeno matico je s svinčnikom izdelal 139 portretov slovenskih glasbenikov, za istega naročnika pa tudi svoje največje delo – oljno sliko Koncil slovenske glasbe (1936), ki je glavni vizualni poudarek male dvorane Slovenske filharmonije. Med letoma 1932 in 1942 je naslikal cikel akvarelov ljudskih noš, ilustriral je knjige ter veliko razstavljal.

Že od mladih let pa se je ukvarjal tudi s skladanjem. Njegov raznolik opus obsega okrog sto del, med njimi je kar polovica vokalnih – od zborov in kantat do številnih samospevov in cerkvenih skladb. Prav tako je napisal veliko komornih in solističnih del, v katerih prevladujejo skladbe za godala in klavir, ob tem pa tudi nekaj del za simfonični in salonski orkester ter za tri odrske predstave. Številne Šantlove inštrumentalne skladbe so didaktičnega značaja, medtem ko mnogi izmed njegovih zborov vzbujajo narodno zavest. Njegovo najobsežnejše delo je opereta Blejski zvon, na libreto Mary Garden, ki je bila uprizorjena leta 1933 na odru ljubljanske Opere, vendar ni požela trajnega uspeha. Na koncertnih odrih so se veliko bolj obdržale Šantlove komorne skladbe, predvsem njegovi samospevi, katerih antologiji bomo lahko prisluhnili v okviru letošnjega 39. festivala Slovenski glasbeni dnevi.


“Šantel pripada generaciji slovenskih skladateljev, ki je ustvarjala v nacionalnem zanosu, hkrati pa se je želela dvigniti iz rodoljubarskega čitalništva na višjo stopnjo nacionalnih šol evropske glasbe, se posvečala v večji meri do tedaj pri Slovencih razmeroma slabo razviti, čisto instrumentalni glasbi. Čeprav le ljubitelj, se je Šantel strokovno, pogosto kot samouk, tako izpopolnil, da je zajel vsa področja kompozicijske tehnike vsaj v določenem obsegu. Giblje se med klasicizmom dunajske šole, zgodnjo romantiko in ljudsko glasbo v smeri nacionalne šole po vzoru skladateljev drugih slovanskih narodov. Ustvarjal je iz srčne potrebe, njegova moč je predvsem v jasni, preprosti, utripu ljudskega izraza sorodni invenciozni melodiji.” (Čopič, J., Hrovatin, R.: Šantel, Saša. Slovenska biografija. ZRC SAZU, 2013.)

Pred koncertom samospevov Saše Šantla v interpretaciji sopranistke Nike Gorič, baritonista Jaka Mihelača in pianistke Andreje Kosmač bo predstavljena tudi nova edicija Šantlovih samospevov, ki je plod sodelovanja med Društvom slovenskih skladateljev in Glasbeno matico. Edicijo bodo predstavili Veronika Brvar, Katarina Bogunović in Igor Longyka.

Naročila edicije: www.dss.si

Koncert in izid notne edicije s samospevi Saše Šantla se povezuje z drugimi dogodki, ki bodo letos posvečeni umetniški družini Šantel. RTV Slovenija je že premierno predstavila dokumentarni film o njej. V Umetnostni galeriji Maribor bo med 19. 4 in 22. 5. 2025 na ogled razstava o treh slikarkah iz družine Šantel, v Univerzitetni knjižnici Maribor pa razstava Ekslibrisi Saše Šantla.

Koproducenta: Glasbena matica in Festival Ljubljana